De eerste week - Reisverslag uit Flic en Flac, Mauritius van Elldi jong - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Flic en Flac, Mauritius van Elldi jong - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Elly

Blijf op de hoogte en volg Elldi

09 Juli 2015 | Mauritius, Flic en Flac

flic en flac blijkt een rustige plaats, natuurlijk is het winter hier en dus laag-seizoen, overdag is t rustig aan t strand, tafeltjes genoeg in de restaurantjes en s avonds is t leeg... Behalve de maffiozo bar op de hoek vd hoofdstraat.
Het appartement is prima, niet echt onze smaak, zelden meer bloemen gezien, maar t is schoon en groot en alles is aanwezig, behalve internet, down.. Telkens weer.

Na een rustige stranddag plannen we een ritje naar t noorden, vast een locatie zoeken voor later, helaas loopt ook de snelweg dwars door de hoofdstad Port Louis, de file duurt daar van 7 tot 9.. Hele dag dus, voor 10 uur kom je er sowieso niet doorheen, maar t lukt, ook met links rijden.
In grand bai vinden we bij toeval n hotel, midden in t centrum, opnieuw niet in stijl maar praktisch, groot, met dakterras en tegenover t publieke strand, en betaalbaar, voor zo'n 21 euro per nacht is t prima.

Terug naar Flic en Flac en t strand, de volgende dag belanden we bij toeval op vele plaatsen, een bezoek aan t zuiden waarbij tomtom ons een onverharde weg op stuurt, midden over een suikerrietplantagem, donkere mannen op fietsen in kakipakken, met machettes.. In n ander land zou t eng zijn. We hebbem het gevoel binnen enkele kilometers van land te wisselen, plaatsen vol pickup trucks, grote plantage's, donkere mensen, kerken en iets verderop een grote moskee, dan weer tempels en heel veel hindoestanse mensen, alles leeft hier vredig naast elkaar.. Laten we hopen voor heel lang
De plantage is prachtig, het suikerriet staat hoog en behalve wat offerplaatse, zien we ook n zendmast, vermomd als grote palm. Dat je in de jungle zit zie je aan de onnoemelijke bomen en lianen.. En dat het gecultiveerd is zien we aan t hek...waardoor we klem rijden, terug naar de grote weg en door naar t zuiden.
Bij t zoeken naar een koffiestop komen we terecht op n klein strandje met n klein museum, een soort engelse gevechtstoren, met een aardige mevrouw in frans uniform als gids.. Als we later afslaan de bergen in, de kust in t zuiden moet maar wachten, zie ik de eerste aap.. En n mooi uitzichtpunt, muggen en n restaurant.

Op terugweg proberen we uit de verstikkende rook van n bus te komen en belanden zo in n onverwacht parkje aan t strand, met prachtige bomen, en een postkantoor. Tja
De fotoos zijn prachtig maar t uploaden duurt eeuwen, we moeten toch eens op zoek naar n internetcafe, denk ik.

Wat verder opvalt zijn toch in elke plaats wijken met grote huizen, allen met hekken, alarm en een hond, toch blij dat wij in Nederland onze kinderen gewoon kunnen laten opgroeien, dat ze gewoon naar buiten kunnen, t zal wel de prijs voor rijkdom zijn... mensen zijn hier allemaal trouwens reuze aardig, geen idee of die residence wijken op deze manier nodig zijn, zelf ons appartement in flic en flac heeft een alarm en een ijzeren hek..

Vandaag, donderdag zijn we verkast naar Grand Baie, de eerste fietser aangereden, gelukkig door zijn zware ijzerfiets met rubberhandvatten geen schade, al is T een toestand, op de snelweg, dwars door de stad, met half op de weg geparkeerde auto's en de man die om de auto heen de weg op slalomt
Gelukkig bleef het bij wat blauwe knieeen...

Zojuist in Grand baei de eerste tropische regenbui, maar ons dakterras heeft n afdak!

• 09 Juli 2015 - 15:01

Kitty:

Hallo El&Dick,
    Het ziet er heerlijk uit.
    Maar wat hoor ik toch ,het is een hollands tempo met onderzoeken en rondkijken
    Beetje zuidelijker tempo "kweken,langzaaaaam.
    Hier even rommelig alvorens te gaan vertrekken eind vd maand.Bus keuren,tandarts dokters,administratie(wie kan het maar uit de auto stelen*.
    En bezoek gehad van advocaat,je weet wel,ik denk,vrees, dat hij erg onder de indruk was van mijn gestructureerede aanpak.Ik ga er van uit dat jullie alleen dit lezen,dit is nieuw voor me.
    Volgende week ga ik bij sjiron langs voor een digiuurtje.
    Mocht je kontakt hebben met Carla doe haar mijn lieve groet,x,veel plezier!

• 09 Juli 2015 - 18:12

Mijntje :

HALLO ELLY EN DICK
    JE BENT NOG NET ZO DRUK ALS ALTIJD. K DACHT DAT JE VACANTIE H+
    AD ???EN JIJ DICK KAN JE HET ALLEMAAL BEI BENEN.??.MAAR JULLIE ZIEN WAT ,VANDAAG GEURT 80 JAAR ,ALLES OKE MET DE FAM
    [HIER NIET ]WEER GEEN BILJARTEN, VOLGENDE WEEK OOK NIET GROETEN PA EN MA

• 09 Juli 2015 - 19:26

Els:

Hi Elly, het leest als een spannende boek. Wel een geweldige ervaring en avontuurlijk zo samen, linksrijdend door de jungle. Ben echt benieuwd naar je foto's. Groetjes en kijk uit naar je volgende hoofdstuk... Groetjes Els